Keravan aseman pyöräparkkitilanne on parantunut. Asemalle on asennettu uusia pyörätelineitä. Jokohan aika olisi kypsä vartioidulle pyöräparkille Euroopan pyöräilykaupunkien tapaan?
Pyöräily on uusi musta

Pyöräily on kasvava trendi suurissa kaupungeissa kaikkilla maailmassa.

– Suomessa etenkin pääkaupunkiseudulla yhä useampi tekee työmatkansa tai osan työmatkastaan pyörällä. On tärkeää, että kaupunki edesauttaa pyöräilyn suosion kasvamista. Tämä tarkoittaa kevyen liikenteen väylien kehittämistä ja polkupyörien parkkipaikkojen (pyöräparkkien) parantamista.

– Mielestämme on tärkeää, että Kerava kannustaa kuntalaisiaan pyöräilemään. Se on positiivinen viesti järkevän ilmastopolitiikan puolesta ja samalla ohjaa ihmisiä fiksuun hyötyliikuntaan, linjattiin Pia Lohikosken (vas.) ja 30 muun valtuutetun allekirjoittamassa aloitteessa.
Turvallisuus lisää pyöräilyn määrää

Yksi suurimpia pyöräilijöitä kiusaavia lieveilmiötä Keravalla on pyörävarkaudet. Jokainen varastettu pyörä on taloudellisesti omistajalleen ikävä takaisku, ja samalla myös vähentää intoa pyöräilyyn.
– Keravan juna-asemalla autojen liityntäpysäköinnin parkkipaikkojen puutteeseen voisi tuoda helpotusta myös se, jos entistä useampi kaupunkilainen uskaltaisi tulla junalle pyörällä, ilman pelkoa pyörävarkaudesta, linjasi Lohikoski.

Aloitteessa kehotetaan Keravan lisäävän pyöräparkkien turvallisuutta. Nykyiset kaupungin asettamat ja ylläpitämät pyörätelineet tulisi muuttaa sellaisiksi, joihin pyörät voidaan lukita keskeltä rungosta kiinni. Niiden on todettu selvästi vaikeuttavan pyörien varastamista. Tällaisia telineitä käytetään kaikissa Euroopan pyöräilykaupungeissa.

Pyöräilijät ovat olleet iloisia siitä, ettei aloite ole jäänyt vain ehdotukseksi, vaan osaa siitä on alettu toteuttaa.

Keravan asemalla on uusittu viime syksyn ja loppukevään aika pyörätelineitä. Paikalle on asennettu telineitä, joihin voi lukita pyöränsä keskeltä rungosta.

Valvottu pyöräparkki

Aloitteessa esitettiin myös, että Keravan kaupunki selvittää yhdessä ratahallintoviraston kanssa, voisiko Keravan asemalle rakennuttaa tavallisten pyöräparkkien lisäksi valvotun ja aidalla rajatun pyöräparkin, jonne pääsisi esimerkiksi vain HSL:n matkakortilla tai muulla ennakkoon hankitulla lipulla.
– Mallia voisi ottaa esimerkiksi Ruotsin Lundin aseman vastaavanlaisesta pyöräparkista tai kymmenistä muista vastaavista eri puolilla Eurooppaa toimivista parkeista, näkee Pia Lohikoski.