Keravan Vasemmistoliitto piti syyskokouksen 7.11. Puolueosaston puheenjohtajana 2019 jatkaa Anu Kostiainen. Osasto suuntautuu toiminnassaan eduskuntavaaleihin ja uskoo, että omalla ehdokkaallaan, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Pia Lohikoskella on hyvät mahdollisuudet olla tuleva Keravan kansanedustaja.

Syyskokouskannantotto: Kabinettipolitiikan aika on ohi

Vaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat tilivelvollisia äänestäjille. Sekä kuntapolitiikassa että valtakunnallisella tasolla kaikista asioista neuvotellaan yhdessä puolueiden välillä.

Parhaassa tapauksessa puolueilla saattaa olla yhteisiäkin tavoitteita. Usein vähintään keinot tavoitteiden saavuttamiseen poikkeavat toisistaan. On äänestäjien huijaamista väittää, että puolueiden välillä ei ole mitään eroja, tai että kaikki edustajat ajavat vain omia asioitaan. Avoin tiedottaminen tavoitteista lisää myös ryhmien välistä luottamusta.

Luottamushenkilöiden tulee voida perustella, mitä kantaa ovat ajaneet ja miksi. Siksi on ollut hämmästyttävää, että Keravalla puolueiden välisissä neuvotteluissa on vaadittu puolueita pidättäytymään tiedottamasta omista tavoitteistaan. Vasemmistoliitto ei tällaiseen toisten puolueiden tahoilta tulevaan painostukseen ole suostunut ja pitää vaatimuksia demokratian vastaisina.

Keravan Vasemmistoliitto nosti kuntavaaleissa 2017 yhdeksi kärjeksi päätöksenteon avoimuuden.  Olemme sitoutuneet kertomaan tavoitteistamme ja toiminnastamme luottamustehtävissä ja pitämään äänestäjiä ajan tasalla niistä asioista, joiden parissa on työskennelty jo edellisillä valtuustokausilla.

Oman kantansa takana on seistävä

Keravan kaupungin tulee taata kaikille kuntalaisille tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet riippumatta siitä, onko jokaisella mahdollisuutta tulla paikan päälle seuraamaan avoimia valtuuston kokouksia.

Päätöksentekoon olisi helppo tuoda avoimutta striimaamalla valtuuston kokoukset suorana sekä tallenteena katsottavaksi ja nostamalla lautakuntien julkiset päätökset selvemmin esiin. Striimaukseen onkin jo sisällytetty varat Keravan budjetissa, mutta käytäntöä ei ole 1,5 vuodessa saatu aloitettua.

Helppoja ja edullisia teknisiä ratkaisuja striimaukseen on olemassa runsaasti – kyse on tahdosta. Keravan me-henki hyötyy eniten siitä, että kuntalaiset ovat perillä päätöksenteon eri vaiheista.

Tavoitteet selkeästi esiin

Äänestäjille on usein epäselvää, miten yhteisiä varoja koskeviin päätöksiin on tultu ja miten niistä on neuvoteltu. Etenkin tilanteissa, joissa päätöksestä on äänestetty, voi jäädä mielikuva konsensuksesta vaikka tulos olisi ollut täpäräkin.

Valinta luottamustehtävään ei ole avoin valtakirja, vaan lupaus työskennellä niiden asioiden eteen, joita vaaleissa on luvannut. Paras tapa edistää demokratiaa on tiedottaa avoimesti tavoitteista, toiminnasta, onnistumisista ja myös takaiskuista jatkuvasti.

Tutustu Keravan Vasemmiston tavoitteisiin

Ota yhteyttä valtuutettuihin